Oljeingeniør – Hva nå?

Oljeindustrien er i stor omstilling. Mange dyktige ingeniører er overtallige. Det finnes mange muligheter der ute for de som besitter denne unike kompetansen. Ta mulighetene når de kommer.

aaeaaqaaaaaaaahhaaaajddmztczzdazlwm0nmqtndy0zs1hodvmltdjodnlogu3oddiza

Hele verden er i stor endring, og endringene går raskere og raskere. Mange velger å kalle dette for globalisering. Som Kristin Skogen Lund (NHO) sier det (Aftenposten.no 2. jan. 2016), tidligere konkurrerte de fleste arbeidstakere og virksomheter i krets- eller norgesmesterskap. Nå må man være innstilt på å konkurrere i verdensmesterskap og da stilles det helt andre krav. Dette gjelder selvsagt ikke for alle bransjer, men flere og flere. I følge Skogen Lund kan man allerede om få år forvente at datamaskiner vil kunne konkurrere med legene i å stille diagnoser. Dette er et eksempel på digitalisering.


Varslede endringer

Våren 2015 gjorde Accenture en undersøkelse i Norske virksomheter. 75% av norske bedrifter trodde det kommer store omveltninger i deres bransje de neste årene. Bare 25% hadde planer for å møte dem. Det er med andre ord forventet store endringer.
Kenneth Winter i Moonwalk var i forkant av å se denne endringen komme. For snart 18 måneder siden startet han Moonwalk. Han antok at oljeprisene ville synke og at vi fikk 5.000 ledige i oljesektoren innen 2015. Etter ett års «drift» har Moonwalk startet 7 selskaper basert på nye innovasjoner. Han ønsker å bruke den unike kompetansen som frigjøres fra oljebasert industri til å skape nye vekstbedrifter.

Nye forretningsmodeller gir unike muligheter
Gårsdagens måte å starte virksomheter med store kapitalbehov i tidlig fase, utfordres nå av nye forretningsmodeller der inngangsinvesteringen kan være lav, men mulighetene til store og effektive produkter og tjenester er likevel er tilstede. Dette utfordrer de etablerte selskapene. Ser man til IT industrien er det flere som spår at etablerte selskaper som IBM, Dell, Oracle og Cisco nå er på vei til å bli utfordret av mange selskaper som er betydelig yngre og har helt andre forretningsmodeller, de mest kjente er typisk Google, Facebook, Amazon og Airbnb.

Om man ser på hvordan de nye forretningsmodellene kan gjenskapes i Norge, handler det mye om at man over hele kloden har tilgang til ressurser og infrastruktur som raskt kan omgjøres til nye tjenester og produkter. Typisk for disse er at de har svært kort tid fra ide til et produkt som kan lanseres i markedet og skaper inntekter. Det er også mulig og enklere å etablere partnerskap med store og små aktører som kan forsterke verdien og akselerere utviklingstakten ytterligere.

De seneste årene har jeg fått mulighet til å jobbe med innovasjon, oppstarts bedrifter og selskapsutvikling. For eksempel kan man etablere en digital læringsleverandør til skolene som raskt oppnår over 50% markedsandel i konkurranse med de store forlagene fordi disse ikke evner å snu seg like raskt. En annen erfaring er å bidra til at et lite norsk selskap evner å ta markedsleder posisjonen med kommunikasjonsløsninger til strømmåleravlesning i India.

Selskapene har det til felles at de har spisskompetanse som de klarer å omsette til nye produkter som kjøpes og tas i bruk. Gründerne har ofte opparbeidet seg erfaring fra store selskaper. De er flinke til å komme i kontakt med globale markeder ut ifra Norge ved å benytte internettets muligheter.  De ser muligheter uten å måtte eie hele verdikjeden selv. Dette gjør de ofte ved å ta i bruk effektive delingsjenester og å leie kapasiteten de trenger når de har behov. For å lykkes har de alle en fokusert plan, som gjerne er blitt endret en eller to ganger underveis – og de er ikke redde for å be om hjelp.

Verdensmesterskap er ikke farlig
Gjennom disse erfaringene har jeg lært at det å konkurrere i «verdensmesterskapet» ikke er så farlig.

De fleste av selskapene jeg er borte i har det til felles at de har brukt tid på å avklare problemet som skal løses og etterspørselen etter idéen. Denne prosessen er ofte den morsomste, og den kan gjøres uten store investeringer. Virksomheter som setter i gang og vil skape noe nytt ut fra Norge har bedre muligheter enn de fleste andre.  I Norge har vi gode støtteordninger som hjelper nye bedrifter i gang. Eksempler på dette kan være forsknings og utviklings institusjoner, universiteter og et offentlig støtteapparat som Innovasjon Norge, Forskningsrådet og lokale initiativ som gjerne er kombinasjoner av offentlige og private satsinger. Moonwalk som er nevnt tidligere sikrer selv finansiering gjennom moderne folkefinanisering, dette er en spennende modell som er ganske enkel å få i gang.

Oljeingeniører – hva nå?
Jeg vet at det i Norge finnes mange flinke oljeingeniører som nå har muligheten til å være med og skape. Jeg håper og tror at denne ressursen vil omsettes til nye virksomheter. Gå sammen med noen du stoler på, bruk din unike kunnskap og erfaring og finn behov og muligheter som ikke er «tatt».   Skaff deg gode rådgivere, få støtte hos familie og venner og ta sats. Ikke vent på at det skal bli «svart». Start moroa nå.

Forfatter: esbenkeim

Jeg er en energibunt som brenner for å bidra til utvikling av andre og meg selv. Som far til fire er jeg opptatt av verdier og hvordan jeg kan bidra til at barna vokser opp som trygge og engasjerte borgere. Som konsulent jobber jeg med innovasjon, teknologiutnyttelse og bærekraftig utvikling i Norge og verden.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s