Vil selvkjørende biler løse kapasitetsbehovet før vi rekker å bygge ut E18?

EL-biler som er i ferd med å bli selvkjørende vil snu opp-ned på hvordan vi reiser. Når selvkjørende biler blir allemannseie trenger vi mye færre biler. Hva kommer først, ny E18 eller selvkjørende biler?

Selvkjørende biler er den nye snakkisen. Diskusjonene går ofte rundt temaene; Tesla og hvor fantastisk deres biler allerede er (#teknologi), dette har man snakket om lenge og det vil ta lang tid (#science fiction), dessuten er det farlig og ikke tillatt, endringer i regelverket vil ta lang tid (#juss). (Denne linken demonstrerer godt hvordan autonome biler kan håndtere sikkerhet i praksis. https://www.youtube.com/watch?v=bDOnn0-4Nq8).

Spørsmålet er om det er behov for en ferdig utbygd E18 når den er ferdig, eller om ny teknologi og brukeradferd selv vil regulere etterspørselen etter mer vei?

At det diskuteres er vel og bra, det skaper interesse og engasjement, og det er helt nødvendig for å få ting til å skje. Slik det nå ser ut er det i all hovedsak velutrustede EL-biler som blir selvkjørende, men biler med forbrenningsmotor kan selvsagt også bli selvkjørende. De siste månedene har alle de store bilprodusentene tydelig kommunisert at de også vil satse på EL-biler for alvor, vi kan nok forvente at mye kommer til å skje mye med både flere modeller, rekkevidde og ladestasjoner. Mange av de nye EL-bilene vil sannsynligvis kunne bli selvkjørende.

Når disse nye bilene kommer ut på veien i store volumer vil det skje mye annet samtidig som vil få enorm påvirkning utover dagens debatter (teknologi, science fiction og juss).

For at vi skal få til et #bærekraftig samfunn må vi i fremtiden utnytte ressursene bedre. Den viktigste driveren for dette er teknologi.

I tillegg til den flotte teknologien som bidrar til at bilene kan kjøre av selv, er det andre perspektiver som samtidig skaper helt nye muligheter:

  • EL-bilene har i dag innebygget navigasjonssystem og er til en stor grad tilknyttet internett. Kombinerer man kjøreplanen med trafikkmønsteret og digital styring til parkeringskapasiteter kan man løse utfordringene med søk etter parkeringsplass. I Oslo og andre storbyer er ca. 30% av bilene i sentrum på søk etter parkeringsplass, disse kan forsvinne fra kjørefeltene. Trafikken kan enkelt fordeles slik at alle kommer til parkering med en mest mulig optimal rute.
  • Når bilene kjører selv blir vi alle “passasjerer”, det vil være mer naturlig å “bestille” bilen enn å ha en egen privatbil. Det vil også medføre at prisen for å bruke bilen med “sjåfør/selvkjørende” blir omtrent den samme som det i dag koster å kjøre egen bil, eller billigere. Hvem ville ikke kjørt taxi om det kostet det samme som egen bil. I en verden hvor man bestiller en førerløs bil vil det være mer naturlig med samkjøring når systemet automatisk fanger opp at flere i samme område skal i samme retning. (ny teknologi vil også muliggjøre at man kan få en lydtett «avdeling» i bilen slik at man kan ta private/jobb samtaler underveis) Man kan også anta at offentlige reguleringer vil motivere for samkjøring. Dersom alle selvkjørende biler har i snitt 2 personer om bord vil dagens veinett kunne dekke alle behov uten kø og forsinkelser basert på dagens innbyggertall.
  • Dagens bilpark er relativt gammel, bilene står stille over 95% av tiden og bruker lang tid på å bli nedslitt. En «eiermodell» hvor flere vil bruke bil-ressursene (delingsøkonomi som Airbnb) vil medføre at bilene blir anvendt mer og i så måte raskere blir nedslitt og kassert. Dette vil føre til at bilene som anvendes i større grad har moderne teknologi som forurenser mindre og at alle er koblet til nettet slik at man kan få mer optimalisert trafikk og anvendelse.
  • Selvkjørende biler er alltid “på vakt”, kan kommunisere med trafikklys og andre systemer for optimal trafikkflyt, inkludert andre selvkjørende biler. Dette vil gjøre trafikkavviklingen mer effektiv, alle kjører når det er mulig. Alle er oppmerksomme hele tiden og tilgjengelig gatekapasitet utnyttes mer optimalt. Dette gir mindre behov for veiareal.
  • Kombinasjonen av effektene som er beskrevet over vil gi mulighet for at man kan redusere dagens veiareal betydelig, spesielt i sentrum med flere felter etc. Samtidig som behovet parkeringsplasser reduseres som følge av færre biler som er underveis og flere i hver bil. Dette vil igjen gi plass til mer parkanlegg og steder hvor mennesker kan ha det bra med mer rom, mindre støy, mindre forurensning og mindre fare for å bli rammet av biler i bevegelse.
  • For bilprodusentene vil endringene utfordre lønnsomheten og stille store krav til standardisering i systemer slik at bilene kan organisere seg selv. Her vil markedskreftene råde, samtidig som lønnsomme IT-bedrifter vil kunne ta en stor rolle i utvikling og drifting av fremtidens bilmarked. For oss mennesker vil endringene være positive og forbedre hverdagen (om man ikke er ansatt hos en tradisjonell bilprodusent).

Selvkjørende kjøretøy vil selvsagt også omfatte busser og varetransport. Når vi vet at forurensningen fra bilparken er 50/50 fordelt mellom privatbiler og annen transport er det enda flere positive effekter som kommer fra “selvkjørende kjøretøy”.

At hoveddelen av ulykkene på veiene kommer fra menneskelige feil er også en god grunn for å heie på selvkjørende biler.

Regjeringens forserte arbeide med ny lovgiving som skal gi plass til selvkjørende biler vitner om at også de ser at mulighetene er større en truslene.

Velkommen til et trafikkbilde med selvkjørende kjøretøy 🙂

Så tilbake til overskriften – har vi i et samfunn med selvkjørende biler behov for flere kjørefelt på E18?

Mine tanker er nok ikke en fullgod analyse, det avhenger først og fremst av hvor raskt man kan få tilgjengelige nye veier og hvor raskt man får selvkjørende biler. Jeg tror mest på er at teknologiutviklingen går fortere enn veiutbygging.

Skissen under beskriver forventet global tilgjengelighet av selvkjørende biler, i Norge er vi allerede kommet langt og vi vil sannsynligvis få en betydelig raskere revolusjon.

AAEAAQAAAAAAAApQAAAAJDYwMTE1ZTIyLWJkYjYtNDE2MS1iYzUzLWYzNGY2OWRlMjk5Zg

Skissen under viser fasene man må gjennom før man får selvstendige førerløse biler slik amerikanske veimyndigheter har visualisert det. Vi er allerede på Level 2 med dagens teknologi og på Level 3 på lukkede testområder. Lastebiler er kommet litt lenger.

AAEAAQAAAAAAAAv2AAAAJGQ3YjdhNWM5LTc4M2ItNDQ1NC1hNzE3LTUxZGFjYzRlNTVjMw

Skrevet av esbenkeim

Jeg er en energibunt som brenner for å bidra til utvikling av andre og meg selv. Som far til fire er jeg opptatt av verdier og hvordan jeg kan bidra til at barna vokser opp som trygge og engasjerte borgere. Som konsulent jobber jeg med innovasjon, teknologiutnyttelse og bærekraftig utvikling i Norge og verden.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

%d bloggere liker dette: