Konkurransen har aldri vært hardere, og hardere skal den bli. Teknologien muliggjør økt tilgjengelighet av varer og tjenester, det være seg gjennom økt tilgjengelig informasjon, mer effektiv distribusjon og effektiv kommunikasjon som er uavhengig av hvor man er. Unike fordeler fra nyvinning forvitrer fortere. Det snakkes om at man må beskytte sin intellektuelle kapital (IPR) enten gjennom juridiske grep (patent) eller hemmelighold.

Hvordan kan man samtidig si at man skal kunne lykkes bedre med å dele kunnskap? Det er jo det motsatte av hemmelighold, og det er tidkrevende.

Samarbeid og kunnskapsdeling blir stadig omtalt som den nye vinen både av økonomer, filosofer, forretningsanalytikere, trendspottere, markedsførere og grundere. Om man ser på samfunnet for øvrig, har sosiale medier og ny teknologi gjort kunnskapsdeling helt dagligdags. Det er en forutsetning for suksessen til Facebook, LinkedIn og mer profesjonelle verktøy som Slack, Google G Suite, Yammer eller Skype.

Teknologien er ofte bare verktøy og muliggjører. Bedrifter som ønsker fornyelse trenger kunnskap, forståelse og et ønske om endring. De to første kan man i noen grad tilegne seg gjennom tilgjengelig metode og informasjonskilder. Det siste må komme innenfra. Spørsmålet blir: er det nok? Jeg tror ikke det. Man må sannsynligvis jobbe tettere sammen med andre virksomheter, og man må finne noen man kan stole på, noen som gir ærlige svar på vanskelige spørsmål. Mye av dette kan man finne gjennom gode partnerskap mellom virksomheter som har felles kommersiell nytte av hverandre. Det kan ofte lede til fantastiske muligheter.

Er det tilstrekkelig for å lykkes med fornyelse? Ja noen ganger er det tilstrekkelig, men det er mulig å gjøre fornyelsen med enda flere samtidige initiativ.

Det etableres stadig nye alternative møteplasser for kunnskap, samarbeid og nettverksdeling. Disse realiseres gjerne gjennom klynger som igjen ofte har sitt utspring fra mindre formelle møteplasser. Det finnes gode eksempler på klynger i Norge som på en veldig positiv måte har bidratt til å utvikle hele bransjer og mange virksomheter. Dette er også en del av regjeringens plan for å utvikle næringslivet.

Mange virksomheter har ikke naturlige felles møteplasser tilgjengelig, hverken partnerskap eller klynger. Samtidig har mange av dem ganske like problemstillinger. Er du en av disse, kan flerbedriftsprogrammer være utløsende for å få til taktskiftet som må til. Dette er programmer som går over noe tid, involverer en gruppe med virksomheter med felles utfordringer, og minst en fellesnevner. Det kan være bransje, teknologi, eierskap, geografi eller prosesser. Hele gruppen følger et program med en struktur og progresjon som sikrer at alle får innsikt og erfaringsdeling. Man møtes til kompakte samlinger som bringer alle videre steg-for-steg, og jobber mellom samlingene med en bedriftsrådgiver som følger opp den enkeltes problemstillinger, muligheter og ambisjoner som til slutt leder mot målet man definerer hver for seg.

Prosessen forutsetter ønske om endring, samspill og deling. I et strukturert program leder dette til økt fornyelsestakt, fokus på fornyelse og en prosess med eierskap hos alle deltakerne. På denne måten bidrar kunnskaps deling til bedre fornyelse for store og små virksomheter over hele vårt langstrakte land.

Skrevet av esbenkeim

Jeg er en energibunt som brenner for å bidra til utvikling av andre og meg selv. Som far til fire er jeg opptatt av verdier og hvordan jeg kan bidra til at barna vokser opp som trygge og engasjerte borgere. Som konsulent jobber jeg med innovasjon, teknologiutnyttelse og bærekraftig utvikling i Norge og verden.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.