Nye tider krever nye grep

For mange virksomheter er det nå nødvendig med en restart. Med restart mener jeg at forutsetningene er endret, og at man vet mindre om fremtiden. Økonomien i mange bedriften er svekket, og kundene oppfører seg annerledes. Jeg vil her dele noen tanker om grep man kan ta, og til slutt dele noen råd på veien.

Begrepet tid har nå fått en ny dimensjon. Tidligere endret markedet seg i et tempo man kunne følge, nå er det på 6 uker kommet endringer det tidligere tok 6 år å få til. Noen eksempler på praktiske ting er nye lover og regler, effektiv bruk av digitale samhandlingsløsninger som video og hjemmekontor, fjernundervisning på skolene og mer innkjøp over  nett. Den andre endringen er hvordan hver enkelts adferd blir endret. Her tenker jeg på håndhilsning, gode klemmer og hvorvidt man ønsker å oppholde seg, eller spise, på tettpakkede butikker og spisesteder.

“Forskning på adferdsendringer viser at mennesker i gjennomsnitt bruker 66 dager på å endre vaner”

En annen endring vi skal være oppmerksomme på er vaner. Forskning på adferdsendringer viser at mennesker i gjennomsnitt bruker 66 dager på endre vaner (permanente endringer). Vi er nå kommet til omtrent den 66. dagen med store COVID-19 relaterte endringer i hvordan vi lever. Hvordan disse endringene påvirker oss når vi skal tilbake til hverdagen er usikkert, at det blir endringer er sikkert. For virksomheter som skal planlegge fremtiden er det ytterlige en ukjent faktor vi må hensynta fremover.

Når man har mindre tid kan man ikke gjøre ting slik man pleide å gjøre. Med mindre tid tenker jeg mindre tid til å ta beslutninger, og mindre tid til å evaluere/teste og gjennomføre beslutningene.

Det finnes mange paralleller mellom kriseledelse og det mange nå skal gjennom. Ut over at man har lite tid, er det helt sentralt at man raskt kan forstå situasjonen og endringene som kommer. At man raskt kan sette seg mål og effektivt styre mot disse. At man evner å lage en plan for hvordan komme til mål og gjennomføre endringene og planen. Om nødvendig, må man også evne å justere målene raskt underveis, når man få ny kunnskap og endringer skjer. For å kunne gjennomføre kriseledelse er det helt vesentlig å ha et solid team rundt seg som har tid og kapasitet til å forstå. Det være seg egne ansatte, styret eller eget nettverk. Er teamet på plass, gjelder det å legge til rette for å få det beste ut av dem.

“Det som kjennetegner metodene for restarting er at de er fokuserte, tar for seg de vesentlige elementene for å bygge en virksomhet og at de kan gjøres raskt”

Etter å ha jobbet med oppstartsselskaper gjennom Innovasjon Norge og forskjellige akseleratorer, samt startet 5 virksomheter selv, har jeg fått nyttige erfaringer og innsikt i forskjellige metoder for å komme i gang med nye løsninger på gamle og nye problemer. Metodene og erfaringen er til en stor grad direkte overførbar til etablerte virksomheter som nå må restarte. Det som kjennetegner metodene er at de er fokuserte, tar for seg de vesentlige elementene for å bygge en virksomhet og at de kan gjøres raskt.

Om jeg skal trekke frem 3 gode råd, er det:

  1. Etablere direkte dialog med kundene. Forstå hvilke hovedutfordringer de har og hvordan de ser på fremtiden i et kort og mellomlangt perspektiv.
  2. Tilpass tilbudet kundenes behov og forventninger, eller enda bedre, kom opp med nye løsninger som løser kundens behov. Du har en relasjon og tillit hos kunden som kan forkorte innsalgsprosessen betydelig. Dersom kundene dine er «forsvunnet». Undersøk om virksomhetens kompetanse og utstyr raskt kan omstilles til å løse andre behov hos nye kunder.
  3. Bruk den interne kompetansen bedriften besitter for å utvikle virksomheten. Setter man dette i system, er det utrolig hvor mye egne ansatte kan og har kunnskap om. Dette skaper trygghet og tempo i prosesser som omgjøres til gode beslutninger. Underveis vil man få et enda sterkere team som er godt rustet til å håndtere nye endringer som kommer i fremtiden.

Esben Keim
Gründer av Vital Few

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

%d bloggere liker dette: