Fra Hvorfor til Hvordan

Fra forklarings- til fremtidsfokus

4 år med Donald Trump sett fra denne siden av Atlanterhavet, kjennetegnes av kaos og lite teamwork. Ut fra et ledelsesperspektiv virker det som om Donald ikke tar ansvar for ting som ikke er så bra, det er alltid en annens feil. Ting som går bra er alltid et resultat av hans fantastiske evner.

Lederstilen er ikke typisk norsk, heldigvis. Det er likevel verdt å merke seg at det i mange norske bedrifter er en kultur for å finne forklaringer der man selv blir «frifunnet». Er det en kultur for å ikke ta ansvar, så er det også noe som er godt forankret og en akseptert måte å jobbe på. Virksomheter med denne kulturen kjennetegnes ofte av at de har fokus på fortid (aktiviteter, problemer, analyser og forklaringer) og man spør seg selv «Hvorfor?». Resultatet kan gjerne bli at man er defensiv og søker ryggdekning, tildeler skyld og frustrasjon oppstår.

USA går nå inn i en ny 4-års periode med ny president. Jeg håper for USA og resten av verden at man evner å sette fokus på fremtid, søke muligheter og løsninger sammen, ta initiativ og ansvar.

Når jeg oversetter dette til norske bedrifter tenker jeg at det er viktigere enn noensinne å skifte spor fra «Hvorfor?» til «Hvordan?».

Ledelsesdrevet kulturskifte

De store endringene vi nå ser, vil permanent endre forutsetningene og man må omstille raskt. Dette får man best til med en tydelig kultur som setter fremtidsfokus.
Endring av kultur er ikke noe man gjør over natten, men det er definitivt noe man kan gjøre, og det er et ansvar som ligger hos ledelsen. Det handler om å sette retning, støtte opp med tydelige verdier og «walk-the-talk» fra lederen(e). Om man ønsker å endre kulturen fra fortid og hvorfor til fremtid og hvordan, finnes det gode verktøy for dette. I Vital Few kaller vi det å etablere en konsekvenskultur der man er tydelig forpliktet på målene som er er satt i fellesskap. Vi har vi jobbet med disse problemstillingene og utviklet verktøyene i over 20 år.

Vi hjelper SMB-virksomheter med:

  1. Om nødvendig bistå med kultur- og verdiutvikling.
  2. Oversette strategien til tydelige mål og prosess for å nå disse.
  3. Engasjere hele teamet i prosessen og forankring.
  4. Coache deltakerne slik at de raskere blir gode på fremtid- og hvordan fokus.
  5. Være en sparringspartner for ledelsen som sikrer kontinuitet, tilbakemeldinger, offensiv holdning, initiativer, ansvarliggjøring og økt motivasjon.

Hovedmålet: Sikre at man evner å tilpasse seg en annerledes fremtid og være relevant for sine kunder.

Ønsker du et forslag til hvordan din bedrift kan skifte fokus og bli mer relevant for dine kunder, ta gjerne kontakt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

%d bloggere liker dette: